Klarnet İbrahim Efendi
Klarnet İbrahim Efendi |
Klarnet İbrahim Efendi Türkiye de Klarnet'in tanınmasına öncülük eden usta bir sanatçıdır.
( ? – 1925 ) doğum tarihi ve yeri tam olarak bilinmemektedir.
Klarnet'in tanınmasın da ve Türk Müziği Sistemine Uyum sağlamasında çalışmalar yapmıştır. Bundan dolayı lakabı ''Klarnet'' olarak anılmaktadır.
Klarnet İbrahim Efendi, Ankara Radyosu'nda 1950'li yıllarda keman sanatkârı olarak çalışan bestekâr Naci Tektel'in babasıdır. Türk Musikisi'ne dahil olmasına zemin hazırlayan sanatkâr olarak ün yaptı. Aynı zamanda tanbur enstrümanını da çalan Klarnet İbrahim Efendi'den günümüze on beş eser ulaşmıştır.
Klarnet'in ilk kez Türk Müziğinde ilk defa Klarnet İbrahim Efendi tarafından kullanıldığı söylenmektedir. Bu bilgi yanlıştır. Klarnet İbrahim Efendi Klarnet'in Türk Müziğine uyarlanmasında ve daha fazla kitleye ulaşmasında etkili rol oynamıştır. Oysa klarnet Batı Trakya bölgesinde çok daha önceleri kabul görmüş ve Türk Müziğine uyarlanmaya başlamıştır.
Klarnet İbrahim efendi İyi bir keman ustası olması tanbur çalabilmesi ve müzik bilgisinin yüksek olmasından ötürü klarnet çalması çok zor olmadı. Klarnet çalmayı öğrenirken herhangi bir eğitim almadan kendi çabalarıyla öğrenmiştir.
Klarnet, ülkemizde icra edildiği ilk yıllarda, Askeri Mızıkalar ve Bandolarda yer almaktaydı. Klarnetin Türk Müziğindeki uygulaması pek kolay olmamıştır. Bunda Türk Müziğinin tonal sistemi önemli etkendir. İbrahim Efendi Türk Müziğinin tonal sistemini klarnete başarıyla uygulamıştır.
Türk Müziğinde klarnet icrasının gerçekleştirildiği yıllarda, başka klarnet icracılarından da bahsedildiğini görmekteyiz. Bu klarnetçilerden bir tanesi Kemençeci Vasil 'dir. Ancak Kemençe üstadı Vasil'in, Silivri'de bulunduğu dönemlerde meyhane alemlerinde, panayırlarda, köy düğünlerinde icra ettiği rivayet edilmektedir. Klarnet İbrahim Efendi 1925 Yılında Bağdat' ta vefat ettiği bilinmektedir.
O dönemde Türk Müziğinin klarnet ile icra edilmesinden hoşnut olmayan bazı kesimler de vardı. Tamburi Cemil Bey'in de önceleri klarnetten pek hoşnut olmadığı bilinmektedir. Ancak İbrahim Efendinin klarnet icrasındaki üslubu ve klarnetten çıkardığı sesleri dinleyen Tamburi Cemil Bey'in klarnet'e hayran kaldığı bilinmektedir.
Bu konuyla ilgili Mesud Cemil'in anlatımından;
"Bir akşam merhum hariciye muhassebecür Tevfik beyin damadı Şerif Ali zade Murat Bey'deydik. O zamanlar fasıla iştirak etmek suretiyle bir saz daha kazandıran İbrahim Efendi de oradaydı. Klarnet İbrahim'i yakından tanıyan ve üslubunu beğenen Fahri Kopuz'un söylemi ile; Ben üstada İbrahim Efendi'ye gıyaben takdim ettim. Gayet güzel klarnet çaldığını söyledim. Bana cevaben "Bunların nağmelerine karşı kalbimde kal'a duvarı vardır" dedi. Fakat biraz sonra ahenge başladıktan sonra İbrahim Efendi'yi ima ederek "Bu zat bizim duvarı zorlamaya başladı" dediler. Bir aralık lavta'yı( Lavta bir müzik aletidir. ) eline alarak "İbrahim Efendi, buyrun sizinle birkaç karşılama, köçekhavaları çalalım" dedi. İbrahim Efendi imtihanda muvaffak oldu. Üstad bu defa O'na "İbrahim Bey Efendi, sizin hakkınızda su izanda bulunmuştum. Affedersiniz. Sazında bi hakkın mahirmişsiniz" dedi. Tanburi Cemil Bey'in de takdirini kazanan İbrahim Efendi'nin, klarneti Türk Müziğine uyum sağlatmak ile beraber, sevilen bir saz olmasında da büyük emeği olmuştur.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder